Ta bort skrovmattor?

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

joakimb
Inlägg: 6
Blev medlem: 26 jun 2017 12:11

Ta bort skrovmattor?

Inlägg av joakimb »

Hej,

Tog och städade ur förpiken som iår ser tristare ut än nånsin efter vintern. Skrovmattorna är ledsna, svartprickiga och taket i förpiken är ännu värre åtgånget trots några timmars gnuggande med klorin. Talar alltså om den "diamantformade" vit-beiga skrovmattan, som jag skulle vilja byta ut.

Min plan sålänge är att riva ut mattorna och måla den nakna glasfibern vit sålänge.

Kan jag skrapa bort limmet som håller skrovmattorna på plats eller måste jag slipa?

Tack
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2401
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: Ta bort skrovmattor?

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag hade den nyare klädseln som har en säckvävsliknande struktur. Den var trasig, hade släppt på olika ställen och var allmänt ofräsch. Den äldre klädseln med stora rutor vet jag inte mycket om, men den borde kunna vara ungefär detsamma.

Jag kom fram till att det lättaste är att slipa med vinkelslip och grovrengöringsskiva. Det dammar duktigt, så du behöver andningsskydd och täckande glasögon.

Taket i min båt bestod av klädd masonit. Den tog jag ner, rensade, klädde och monterade tillbaka.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
MarikaH
Inlägg: 19
Blev medlem: 11 sep 2016 23:04
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Ta bort skrovmattor?

Inlägg av MarikaH »

Går i liknande tankar, även jag har den äldre klädseln med diamant-form, lite "quiltat" mönster. Jag behöver oavsett ta ut taket och undersöka genomföringar efter mögel, eftersom jag upptäckt det i förpiksluckan (se bild). Genomförde du detta, joakimb, och hur gick det, och ungefär hur lång tid tog det? Har du bilder?

Jag funderar på att göra detta till våren, och undrar om det för denna typ av jobb fungerar att ha kvar täckställningen med presenningen, eller om jag ska ha tagit av presenningen först (tänker på damm, etc.)?

Tack på förhand! /Marika
Bilagor
IMG_2406.JPG
IMG_2406.JPG (93.58 KiB) Visad 5783 gånger
IMG_2411.JPG
IMG_2411.JPG (61.35 KiB) Visad 5783 gånger
Klara Nyckel, Rastaholm
Skriv svar