Elliptisk Proctormast, mastfot och hålfotsinlägg

Rundhult, stående och löpande rigg, röstjärn, etc.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2400
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Elliptisk Proctormast, mastfot och hålfotsinlägg

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag har en Proctormast med elliptisk profil, dvs den senaste Proctormodell som finns. Det är den som har ledade trissor riktade snett bakåt i akterkant på mastfoten. Den masten sitter också på M26-or.

Mastfoten är fäst med skruvar genom maströret in i mastfoten. Förra året skjuvades två skruvar i framkanten av, och mastfoten kunde röra sig lite i höjdled vid sjögång. :shock:

Jag undrar: har andra mastägare råkat ut för detta problem?
Hur har du löst det?

Min teori är att mastfoten till en elliptisk Proctor är känslig. Med dagens bakåtlut på masten, vill den gärna stå på akterkant av mastfoten. Hård vind och vågor vill då pressa röret och foten nedåt varvid skruvarna blir belastade och i värsta fall kan skjuvas av. Mastfoten till denna profil har enligt min uppfattning lite för lite gods för att kännas kraftig nog.

Jag har ersatt de båda trasiga skruvarna och nu satt tre till i framkanten för att hjälpa till att ta belastningen. Jag funderar på om det är idé att tillverka kilar att lägga under foten (därav hålfotsinlägg :) ) för att den ska få bättre stöd under framkanten.

Vilken erfarenhet har du?
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Gunverth
Inlägg: 35
Blev medlem: 18 jun 2007 19:33
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av Gunverth »

Det stämmer nog bra. Jag har samma mast och mastfot som du.
Jag märkte att masten började knarra det året jag hade extra bakåtlutad mast. Det tog hela säsongen innan jag hittade orsaken till knarret, men precis som du säger fick de främre fotskruvarna jobba hårdare. De satt ytterst lite löst med det räckte för att det skulle fortplanta knarr i hela rufftaket. Till nästföljande säsong hade jag tagit ut dem och ersatt med en storlek större och låtit masten var normalt lutad.
IF SWE 3046, Snutten, som för tillfället är landbaserad för totalrenovering.
åsaL
Inlägg: 6
Blev medlem: 20 apr 2007 10:11

Inlägg av åsaL »

Vi hade samma problem som du med deformerade skruvar i framkant på mastfoten. Det är samma typ av proctorprofil och mastfot som du har.
Tokknarr i rufftaket. Var? Var? Var? Vi fann att de små skruvarna i mastfotens framkant antingen var av eller inte tog gäng. Förmodligen hade dom gått sönder då vi hade ökat mastlutningen. Nå, vi bytte till kraftigare skruv och tillverkade kilar (hålfotsinlägg!!) av en vit plastskärbräda från mataffären. Nylon kanske?
Nu är fungerar det jättebra. Slutknarrat på Bönan. Nu upplever vi också att vi har bättre förstagsspänning och fockfallsträckning även när vinden friskar.
mvh Åsa och John.
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2400
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Inlägg av johan swe-1870 »

Fler skruvar har redan monterats. I spalten som man med god fantasi kan se här, ska jag placera aluminium och se hur det fungerar.

Bild

Ska bara fila färdigt på bitarna först. :wink:
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Skriv svar