Sökningen fann 32 träffar

av Fredrik Z
09 jun 2012 15:48
Kategori: El
Tråd: VHF-antenn med vindvisare
Svar: 25
Visningar: 40014

Re: VHF-antenn med vindvisare

Signalen man får med antennen monterad nere på båten är fullt duglig. Har haft fullgod mottagning och position med gps med inbyggd anten i farter över 70kn så att flytta upp den i masten känns inte som att det behövs. En VHF eller radioantenn däremot är ju en annan sak då de inte jobbar mot satelite...
av Fredrik Z
07 jun 2012 21:03
Kategori: Annat
Tråd: Sumlog
Svar: 19
Visningar: 21851

Re: Sumlog

Inte svar på din fråga, men ett bra sätt att ta död på en sumlogg är att låta barn hjälpa till med bottentvätten på hösten. Hur roligt det än ser ut när propellern snurrar snabbare och snabbare ju närmare man kommer med högtryckstvätten så mår den inte så värst bra utav det.
av Fredrik Z
04 maj 2012 14:02
Kategori: Skrov
Tråd: Nano teknologi?
Svar: 6
Visningar: 12103

Re: Nano teknologi?

Nano-teknologi refererar till partiklar av storleksordningen 10^-9 meter, vilket är en storleksordningen större än väteatomen. Så små partiklar kan lätt diffundera igenom de flesta material. På så sätt blir sådana produkter farliga, eftersom de lätt kommer in överallt, även in i människokroppen. &q...
av Fredrik Z
02 maj 2012 19:46
Kategori: Skrov
Tråd: Nano teknologi?
Svar: 6
Visningar: 12103

Re: Nano teknologi?

Resultatet av nanoprodukter tror jag brukar bli bra, jag är däremot mkt tveksam till hur nyttigt det är att arbeta med.
av Fredrik Z
20 apr 2012 08:03
Kategori: Annat
Tråd: Inredning
Svar: 34
Visningar: 48866

Re: Inredning

Har inte hänt så mkt då kundbåtar har fått gå före (orättvist tycker jag;) ) Väntar bara på gelcoat som är beställd så börjar det nog gå åt "rätt" håll snart. Skrovisolering och skrovbeklädnad står och väntar på att monteras, men måste måla de ytor som inte ska kläs först. Under tiden så k...
av Fredrik Z
20 apr 2012 07:53
Kategori: Motor
Tråd: Johnson 6 hk läcker i riggen, nån som har koll?
Svar: 8
Visningar: 22026

Re: Johnson 6 hk läcker i riggen, nån som har koll?

smögenräkan skrev: Snurran har fungerat exemplariskt och startar varje år efter 2 drag.
Rör den inte!!!!! :lol:
av Fredrik Z
04 apr 2012 07:57
Kategori: Skrov
Tråd: Liten sprekk framme på kjøl
Svar: 5
Visningar: 9904

Re: Liten sprekk framme på kjøl

För att inte komma i konflikt med klassreglerna, ska man bort allt gammalt spackel i området och fylla upp det med ett elastiskt epoxispackel. Eventuellt kan man slipa i området på insidan av båten och plasta dit 4-6 lager 450 g glasfibermatta/rowing varvat för att förstyva stäven något. Ok, klassr...
av Fredrik Z
03 apr 2012 14:44
Kategori: Skrov
Tråd: Liten sprekk framme på kjøl
Svar: 5
Visningar: 9904

Re: Liten sprekk framme på kjøl

Det är inget fel på din båt. IF-båtar som seglas i vågor brukar se ut så. Skrovhalvorna är plastade samman på insidan. Då båten seglas i vågor rör sig halvorna och det spackel som sitter i sprickan lossnar då det inte kan följa med i rörelsen. Jag spacklar varje vår samma 15 cm spricka med Plastic ...
av Fredrik Z
08 mar 2012 15:44
Kategori: Allmänt
Tråd: Köpa IF-båt?
Svar: 5
Visningar: 12452

Re: Köpa IF-båt?

Fördelen med att kolla på land är ju att man kan inspektera botten och roder på ett bra sätt. (tänker eventuella dåliga lagningar och att kolla roderinfästning, o-ringar mm) Riggen är väl egentligen också lättare att titta på när den är på land. Det bästa vore såklart att se den både på land och til...
av Fredrik Z
15 feb 2012 16:17
Kategori: Motor
Tråd: utombordare och motorfäste
Svar: 36
Visningar: 62644

Re: utombordare och motorfäste

Ska se om jag inte kan klura lite på det där. Jag tycker lösningen är mkt bättre än saxbeslaget som är det vanligaste. En räddningsstege behöver ju inte vara samma sak som en badstege, men när jag badade från båten i sommras (förtöjd) så märkte jag att jag inte alls hade någon lust att ramla i om ja...
av Fredrik Z
15 feb 2012 13:55
Kategori: Motor
Tråd: utombordare och motorfäste
Svar: 36
Visningar: 62644

Re: utombordare och motorfäste

Mitt motorfäste är av en annan (egentillverkad) design. Ser både enkelt och stadigt ut. Det ska jag ha i åtanke. Är inte helt nöjd med mitt "Watskifäste" som varken vill hålla sig uppe eller nere, men ditt såg ju riktigt bra ut. Undra om man på något finurligt sätt kan kombinera det med e...
av Fredrik Z
14 feb 2012 11:37
Kategori: Annat
Tråd: Bomtält
Svar: 13
Visningar: 23383

Bomtält

Eftersom det verkar vara fler än mig som går i funderingar kring bomtält så tänkte jag att det var enklast att starta en ny tråd kring det, så att det inte försvinner mitt i någon annan tråd. Det talas ju varmt om fördelarna med bomtält, men jag har letat runt en del och inte kunna titta någon vetti...
av Fredrik Z
13 feb 2012 23:14
Kategori: Annat
Tråd: Köpa värmare
Svar: 29
Visningar: 41339

Re: Köpa värmare

Som värme vid landström så kommer jag ha en sån här. Köpte en till andra båten och är väldigt nöjd. Framförallt att den har termostat men även att den är väldigt tyst. ( nej, jag säljer inte fläktar :lol: ) Text från Claes Olsson: För väggmontering. Tre effektlägen: 1000, 1200 och 2000 W. Utrustad m...
av Fredrik Z
13 feb 2012 22:58
Kategori: Annat
Tråd: Inredning
Svar: 34
Visningar: 48866

Re: Inredning

Hade kunnat funka som mallar, men kommer ändå göra om en del och det går rätt fort att malla för nya dynor. Kvällen terapiarbete bestod av att rensa bort gammalt kontaktlim. Gick över förväntan att köra av med vinkelslip med stålborste på. Nästa steg är att matta ner topcoaten som är under luckor, k...
av Fredrik Z
13 feb 2012 16:07
Kategori: Tursegling
Tråd: Semester-rekreation, tips på utrustning.
Svar: 21
Visningar: 37486

Re: Semester-rekreation, tips på utrustning.

Det absolut viktigaste menar jag är ett sittbrunnstält med tvärgående lattor i taket, och som rullas ut ovanpå storbommen och spänns ner till sittbrunnens yttersidor. (s.k. cockpit-tält). Ovärderligt i hamn om vädret är dåligt. Gör innerytrymmena nästan dubbelt så stora. Och en sprayhood är skönt a...