Hur kan de komma sig att vi på några minuter hamnat hopplöst i lä gentemot  konkurrenten som vi vet håller samma fart och höjd som oss? Vi rundar kryssmärket som andra båt men vid länsrundningen har 5 båtar seglat om oss? Går deras båtar fortare eller vad är det som händer? Bansegling är en utmaning, konkurrensen är stenhård, men det är ju också det som gör det så intressant, roligt och spännande! Hur lyckas vi?

Här är några punkter på att-göra-listan 

 

1. Segla snabbt! Utan båtfart kommer vi ingen vart, vi inte kan försvara vår position eller fördel om farten o höjden är dålig och konkurrenterna kommer passera och ge oss färre möjligheter att välja väg och därtill ge oss störd vind. En slät botten är viktig för båtfarten eftersom IF-båten har stor våt yta. Läs mer om >> Bottenfinish. Trimma rigg och segel i harmoni då går båten av sig själv (nästan). Riggen ska vara rätt inställd, läs mer i >> Northsails trimguide eller >> Edman trimguide. Svenska seglarförbundet har också en skrift av Björn Österberg som har många bra tips, beställ från Svenska seglarförbundet så dimper den ned i brevlådan >> Fartträning.

2. Hantera din båt som en mästare! Besättningen ska fungera som en enhet där alla vet sin uppgift och manövrarna flyter utan strul. Jag kommer så väl ihåg hur vi på DM gjorde fantastisk första kryss och läns. Vi var i ledning till länsmärket men tog inte ned spinnakern i tid (läs strulade) och tvingades segla förbi länsmärket 5 båtlängder. När vi väl kryssat upp till länsmärket hade 4 IF-båtar passerat oss och vi gick i mål som sista båt. Detta är väl ett tydligt exempel på att båthantering är grunden för ett lyckat race? För seglingslegenden Paul Elvström var båthantering något självklart och i sin bok "Segla för att vinna" skriver han att målet är att segla sin båt optimalt utan att behöva titta på segltrim, för att helt fokusera på vad som händer på vattnet. Bra båthantering gör att vi kan lyfta blicken och planera vår segling. Patrik Erlandsson har skrivit tre artiklar i Medvind om kappsegling med IF-båt och han betonar vikten av att båten ska vara enkel att segla och trimma vilket förhoppningsvis underlättar god båthantering. Läs först på sid 13 i Medvind >> Spetsa din IF-segling sen går du vidare på sid 4 i nästa nummer >> Spetsa din IF-segling del 2 och till sist sid 10 i Medvind >> Spetsa din IF-segling del 3. Din båt behöver inte se ut precis som Patrik Erlandsson beskriver i sina utmärkta artiklar, det viktigaste är att båten är enkel att hantera för dig!

3. Starta bra, välj rätt spår mot kryssmärket, planera din läns och segla i bra vindtryck där du vill vara. Strategi och taktik kan vara svårt men är du en fena på trigonometri så underlättar det en del:). Läs Mark Rushalls bok om strategi och taktik, den finns att beställa i SSF´s webbutik >> Taktik för kappsegling. För att visualisera hur ändring av vindriktning påverkar vägen mot kryssmärket kan spela mot datorn i >> Sailracer Windgame som presenterar data från en vindstation på British virgin islands i karibien. Det gäller att vara först till kryssmärket. Tidsförloppet är "uppskruvat" så du kommer nå kryssmärket på några minuter. En fallning på 5 grader från 315 grader till 310 på styrbord ger motsvarande höjdare från 45 till 40 grader på babord och en vinst på 10 grader!

4. Förbered dig väl och ha kul! God teamkänsla i båten och sportsmannaanda på banan gör att vi seglar bra! Bansegling är verkligen både spännande och roligt! Läs regattareglerna noga och läs också kappseglingsreglerna som nyligen uppdaterats >> Kappseglingsregler SSF

Kappsegling alla oldrar Foto BjornHedinFoto Björn Hedin

Har vi missat något? Vill du lägga till något? Kommentera gärna! {jcomments on}